diarree

Synoniemen

Med . = Diarree, diarree

definitie

Met diarree wordt frequente ontlasting bedoeld met een niet-gevormde of vloeibare consistentie en een verhoogde hoeveelheid. Er zijn zowel acute als chronische vormen, met chronische diarree per definitie aanwezig gedurende een periode van meer dan 2 weken.

Diarree na het eten - wat kan dat zijn?

Als diarree optreedt in de tijdelijke context van voedselinname, zijn er sterke aanwijzingen dat het een directe intolerantie is voor het geconsumeerde voedsel.

Diarree na het eten is niet zeldzaam en soms "zelfbeperkend" (eindigt alleen).

De arts maakt in het algemeen een onderscheid tussen de zogenaamde maligestie en malabsorptie met betrekking tot de oorzaak.

  • De Maldigestion beschrijft de toestand, als het voedsel niet correct kan worden gesplitst. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn met een enzymtekort, dat op zijn beurt kan optreden na operaties aan en bij chronische ziekten van de organen van het maagdarmkanaal.
  • Malabsorptie beschrijft het proces wanneer de inname van reeds gesplitst voedsel via het darmkanaal niet is gegarandeerd. Dit is het geval met de gebruikelijke voedselintoleranties, zoals lactose-intolerantie, glutenintolerantie, maar ook bij chronische inflammatoire darmaandoeningen (en meer in zeldzame gevallen bij hormoonactieve kwaadaardige tumoren). Al deze zijn gebaseerd op het feit dat het slijmvlies van de darm zodanig is beschadigd dat opname van de voedselcomponenten niet kan plaatsvinden.

Zowel in het proces van Maldigestion en Malbsorptie wordt vervolgens water uit de cellen van de darm getrokken naar het darmbinnenland, wat vervolgens diarree veroorzaakt.
Als het na het eten een diarree is, die slechts een of twee keer voorkomt, kan de oorzaak meer liggen in een onschadelijke infectie en worden de gifstoffen van de ziekteverwekkers direct weggespoeld. De arts verdeelt dit in de groep van secretoire diarree, beter bekend als "voedselvergiftiging" (bijvoorbeeld door E. coli).

Zelden kan de oorzaak van diarree na het eten ook in een ver orgaan liggen:
De schildklier kan, in geval van hyperfunctie, door zijn metabolisch actieve hormonen de darm stimuleren tot een overmatige activiteit.
Dit wordt hypermotiele diarree genoemd en heeft niets te maken met de aard van het voedsel of de toestand van het darmslijmvlies. Als de diarree altijd alleen optreedt in verband met de consumptie van bepaalde voedingsmiddelen, kunnen ze experimenteel worden weggelaten.

Diarree na antibiotica

Diarree na inname van antibiotica suggereert sterk een infectie met de ziekteverwekker "Clostridium difficile". Het klinische beeld van de darm wordt "pseudomembraneuze colitis" genoemd. Dit is geen nieuwe infectie met een externe ziekteverwekker, maar een endogene, dwz van binnenuit, infectie van een reeds opgenomen ziekteverwekker.

Clostridium difficile komt "alomtegenwoordig" voor, dwz overal in de omgeving. De overdracht vindt "fäkal-oraal" plaats, bijv. Via de opname van darmbacteriën. Een veel voorkomende transmissieroute is in handen van ziekenhuispersoneel. Daarom lopen ziekenhuispatiënten een hoger risico op infecties.

Hoewel deze ziekteverwekker veel voorkomt bij kinderen en geen ongemak veroorzaakt, komt het minder vaak voor bij volwassenen. Wanneer een antibioticum wordt gegeven (bijvoorbeeld na een operatie of tonsillitis), wordt de darmflora zodanig veranderd dat een onbalans ten gunste van clostridia ontstaat.

De ziekteverwekker "overwoekert" de andere, nu onderdrukte bacteriën, om zo te zeggen, en komt dan in zo'n hoog aantal voor dat de getroffen persoon diarree ontwikkelt (zogenaamd "selectievoordeel" van de ziekteverwekker).

De antibiotica met het hoogste risico die dit soort diarree veroorzaken, zijn

  • fluoroquinolonen,
  • cefalosporinen,
  • Clindamycin en A
  • moxicillin-clavulaanzuur.

Als tegelijkertijd medicijnen van de groepen PPI's en NSAID's (bijv. Pantozol en ibuprofen) worden ingenomen, hebben deze bovendien een gunstig effect op de diarree. Dit type diarree wordt gekenmerkt door bloederige en vooral stinkende lucht.

De getroffenen lijden ook aan hoge koorts en krampachtige buikpijn. (In de meeste gevallen zijn Clostridium difficile-infecties echter zonder symptomen.) Als therapie is het soms aangewezen om het veroorzakende antibioticum of medicijn te stoppen en de verloren vloeistof te vervangen.

Anders is het gekozen medicijn een of twee specifieke antibiotica die op precies deze bacteriën inwerken: metronidazol en vancomycine. Bovenal moeten ze als tabletten worden ingenomen en alleen als plan B op de ader worden gegeven.

De derde mogelijkheid, die ook op elk moment als een extra optie bestaat, is om de natuurlijke damrflora op te bouwen met een ontlastingstransplantatie.

De Clostridium difficulaire diarree kan levensbedreigend zijn in geval van ernstig vochtverlies of de ontwikkeling van de ziekte "Toxic megacolon". Een verduidelijking van de beschreven omstandigheden en symptomen, evenals een onmiddellijke therapie zijn daarom absoluut noodzakelijk.

Diarree na het sporten

Sport stimuleert de algemene darmactiviteit, maar houdt geen oorzakelijk verband met diarree.
Integendeel, wat er rondom de sport gebeurde, moet kritisch worden onderzocht als een mogelijke oorzaak.

Zoveel sportdranken bevatten zoetstof in plaats van suiker, wat een laxerend effect heeft. Voedingssupplementen kunnen ook overgevoeligheidsreacties veroorzaken vanwege hun ingrediënten en geconcentreerde ingrediënten.

Diarree bij het nemen van de pil

Het doel van deze sectie is niet dat de pil een trigger voor diarree kan zijn, maar dat een ernstige diarree kan leiden tot een verzwakt of zelfs omgekeerd effect van de pil.
Braken heeft naast diarree een soortgelijk effect. De pil wordt oraal ingenomen voor anticonceptie en de actieve ingrediënten van de pil worden geabsorbeerd door de slijmvliezen in het maag-darmstelsel, zodat ze het bloed binnendringen en door het lichaam kunnen worden verdeeld. Als het gaat om braken of diarree kort na het innemen van de pil, binnen ongeveer drie tot vier uur, kan dit proces niet goed verlopen omdat de actieve ingrediënten van de pil verloren gaan met de diarree of braken. Als dit het geval is, moet worden gehandeld, dus als de inname van de pil is vergeten.
In de regel moet een nieuwe pil worden ingenomen - maar deze verschilt altijd van bereiding tot bereiding. In de regel is er ook informatie over diarree en braken terwijl u de pil op de bijsluiter van de pil neemt. Als de pil echter meer dan vier uur vóór het begin van diarree werd ingenomen, kan worden aangenomen dat het lichaam voldoende tijd had om het actieve ingrediënt te absorberen en van een extra naam kan worden afgezien. Als het een sterkere diarreeziekte is en het daaropvolgende pilinkomen waarschijnlijk niet effectief is, moet overleg met de behandelende gynaecoloog worden gehouden voor verdere actie.

Diarree na koffie

Koffie stimuleert de darmactiviteit enorm, waardoor vaak de consumptie van zelfs een slokje koffie tot ontlasting kan leiden.
Om de stoelgang vloeibaar te maken, zodat er sprake kan zijn van diarree, kan koffie dat niet.

In plaats daarvan moet worden overwogen of de koffie is ingenomen met melk en misschien meer lactose-intolerantie

Diarree door magnesium

In hoge doses veroorzaakt magnesium een ​​zachte stoelgang, maar geen echte waterige diarree, die meerdere keren per dag optreedt.

In dit opzicht zou een zachte stoelgang door magnesium daarom ook geen ernstige ziektewaarde hebben.

Als gelijktijdige problemen aanhouden bij impact, kan deze zachte ontlasting incontinentie verergeren en een tegenargument zijn voor magnesiuminname.

Als alternatief kan appelpoeder worden genomen, waardoor de ontlasting weer harder wordt.

Wat zegt de kleur over de oorzaak van de diarree?

De kleur van de diarree kan informatie geven over de oorzaak van de diarree.

  • Een gele diarree suggereert sterk een overproductie van gal, die optreedt in een galzuurverlies syndroom of in een enzymtekort voor vetsplitsing.
  • Als de ontlasting alleen verkleurd is, kan de oorzaak ook liggen in het levergebied (leverontsteking, galsteenaandoening).
  • Groene diarree kan worden veroorzaakt door overmatig eten van groen voedsel of door het nemen van ijzertabletten, die meestal een zwarte en groene kleur creëren.
  • Erwt-type diarree in verband met een reis naar tropische landen met slechte hygiëne suggereert sterk een cholera-infectie. Hier komt het tot 20 diarree per dag en hun erwt-achtige uiterlijk is baanbrekend voor de vermoedelijke diagnose.

Het onderzoek naar de kleur van stoelgang kan alleen worden overwogen in verband met andere diagnostiek, maar het is zelden duidelijk dat dit de weg wijst.

Epidemiologie en frequentieverdeling

30% van alle Duitsers lijdt eenmaal per jaar aan diarree. Naar schatting treft dit wereldwijd ongeveer 4 miljard mensen. Hiervan sterven ongeveer 7, 5 miljoen mensen, vooral kinderen.

Andere vergiftigingen ( intoxicaties ) zijn mogelijk. Men denkt hier aan metalen zoals koper of kwik. Maar ook paddenstoelen komen in dit verband in aanmerking.

Bovendien zijn allergieën voor bepaalde voedingsmiddelen als diarree triggers denkbaar.

Een andere oorzaak van diarree kan een inflammatoire darmaandoening zijn. Deze omvatten de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Deze ziekten worden gekenmerkt door een terugkerende of permanente ontsteking van het darmslijmvlies.

Bepaalde kankers (tumoren) kunnen ook diarree veroorzaken. Evenals het algemene prikkelbare darm syndroom, dat een functionele aandoening van de stoelgang is.

Bovendien kan diarree te wijten zijn aan hormonale veranderingen. Deze omvatten bijvoorbeeld hyperthyreoïdie, die een algemene toename van het metabolisme of hormoonafgevende kankercellen heeft.

Bovendien veroorzaken aandoeningen met verminderde opname van voedselcomponenten in de darm ( malabsorptie ) diarree; evenals ziekten met verstoorde afbraak van het voedsel in de context van de spijsvertering ( Maldigestion ).

Malabsorptieserkrankungen zijn bijvoorbeeld glutenintolerantie ( coeliakie of spruw ) of lactasedeficiëntie. Maldigestieziekten, onder andere, verminderde pancreasfunctie ( pancreasinsufficiëntie ), omdat dit niet nodig is voor splijtstoffen ( enzymen ).

De meest voorkomende oorzaken van acute diarree zijn pathogenen, hun gifstoffen en medicijnen.

Welke ziekteverwekkers zijn er die diarree kunnen veroorzaken?

Over het algemeen kan men onderscheid maken tussen de bacteriële, virale, parasitaire en opportunistische Ereggern. De laatste zijn een groep pathogenen die alleen ongemak veroorzaken in ernstig verzwakte immuunsystemen.

bacteriën:

  • Campylobacter jejuni (meest voorkomend)
  • salmonella
  • Shigella
  • cholera
  • E. coli (bijv. EHEC)
  • Yersinia
  • buiktyphus
  • Clostridia (geassocieerd met antibiotica)
  • (zeer zeldzaam: Tropheryma whipplei)

virussen:

  • norovirus
  • rotavirussen

parasieten:

  • amoebas
  • lamblia

speciale parasieten (wormen):

  • Askarien
  • Toxokarien
  • Enterobiose pathogenen
  • Trichinoden
  • taenia infecties
  • Ancylostomatidose pathogenen
  • Dyphyllobothriasis pathogenen

opportunisten:

  • CMV
  • cryptococcal
  • Micro Spiro Dien
  • Crypto Spiro Dien
  • Isosporidien
  • aspergillus

Hoe weet ik of diarree besmettelijk is?

In principe kan alleen een medisch onderzoek met daaropvolgend laboratoriummedisch onderzoek van een ontlastingsmonster informatie geven over de vraag of u lijdt aan een infectieuze of infectieuze diarree.

Men kan echter ook een verdenking vormen met gezond verstand.

Als meerdere mensen in de directe omgeving diarree krijgen na een maaltijd samen, is het zeer waarschijnlijk dat het een besmettelijk middel is (uit het voedsel).

symptomen

De symptomen omvatten frequente ontlasting van meer dan drie keer per dag. Er is ook een verhoogde hoeveelheid ontlasting, meer dan 250 g per dag. Ook wordt de consistentie van de stoel veranderd - in vloeistof of verminderd.

De acute diarree gaat vaak gepaard met braken en buikpijn.

Chronische diarree kan gepaard gaan met koorts, gewichtsverlies en vermoeidheid ( zie ook: koorts en diarree).

Het voorkomen van frequente, kleine, vloeibaar, vies ruikende hoeveelheden ontlasting kenmerkt een speciale vorm van diarree, de paradoxdiarree. Dit wordt veroorzaakt door vernauwing ( stenose ) in de dikke darm, die het normale transport van de ontlasting in de darm voorkomt. In plaats daarvan passeren slechts kleine hoeveelheden de vernauwing. Dit is kenmerkend voor tumoren van de dikke darm, die de binnenkant vernauwen.

Een andere speciale vorm is de zogenaamde valse diarree, die voorkomt bij het prikkelbare darm syndroom. Hoewel dit de frequentie van defecatie is toegenomen, maar niet de hoeveelheid en meestal niet de consistentie.

koorts

Diarree in combinatie met koorts suggereert sterk dat het een besmettelijk middel is.

De stoffen gevormd door bacteriën, virussen of parasieten (toxines) activeren de temperatuurregulatie van het lichaam, wat resulteert in een verhoogde lichaamskerntemperatuur.

Deze reactie van het lichaam zou tot gevolg moeten hebben dat de jewieligen pathogenen worden gedood. In geval van koorts boven 40 ° C moet een arts worden geraadpleegd, omdat deze hoge temperaturen schadelijk kunnen zijn voor uw eigen lichaam.

hoofdpijn

Als hoofdpijn optreedt tegelijkertijd met diarree, is dit waarschijnlijk te wijten aan uitdroging.

Als u zoveel vloeistof kunt absorberen als u weet over diarree, moet het lichaam het gebrek aan vloeistoffen kunnen compenseren.

Als dit niet lukt, bijvoorbeeld omdat u ook moet overgeven, of als de diarree aanhoudt, is het de moeite waard om een ​​infusie te geven, dwz vloeistof via de ader.

Diarree zoals water

Een beschrijving van de diarree wordt gemaakt naast de frequentie per dag op de consistentie of het watergehalte.
Per definitie spreekt men van diarree wanneer het een verhoogd watergehalte van minstens 75% heeft en meer dan driemaal daags aanwezig is. Voor diarree met de consistentie van water is het watergehalte hoger dan 75%.

Als de diarree een waterachtige consistentie heeft, bestaat er een risico op uitdroging, dat wil zeggen dat u te veel water verliest en dienovereenkomstig uitdroogt. Daarom moet men voorzichtig zijn in geval van diarree, door zoveel mogelijk van de verloren vloeistof te drinken om opnieuw te leveren.
Niet alleen gaat vocht verloren, maar ook belangrijke zouten waarvan het verlies het lichaam in onbalans kan brengen. Om zowel de vloeistof- als de zoutbalans aan te vullen, kunnen verkoopbare elektrolytoplossingen ( zie ook : Elektrolyten) die kunnen worden gedronken in de apotheek worden gebruikt. Dit wordt vooral aanbevolen voor ernstige waterige diarree.

Hoe kan zo'n waterige ontlasting ontstaan? Daar zijn veel oorzaken voor. Enerzijds kunnen voedselintoleranties, met name de tolerantie voor lacotine en fructose-intolerantie, worden geassocieerd met een zeer waterige ontlasting.
Maar infectieziekten zijn natuurlijk ook een belangrijke oorzaak van waterige diarree: in de meeste gevallen is een bacteriële ziekteverwekker verantwoordelijk voor waterige ontlasting, maar ook virussen of parasitaire ziekteverwekkers spelen een rol. Diarree zoals water kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door een bacteriële dysenterie veroorzaakt door het bacteriële geslacht Shigella. Naast Shigella, met name Escherichia coli, staan ​​Salmonella en Campylobacter bekend als triggers ( zie ook : Bacteriën in de darm).
Bij virussen spelen norovirus en rotavirus een belangrijke rol. Beide gaan met een enorm klinisch beeld van één, met zowel ernstig braken als diarree.

Gedeeltelijk, achter een waterige diarree, verbergt een chronische ziekte ( zie ook: chronische inflammatoire darmaandoening). Voor de chronische inflammatoire darmziekte colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn in kwestie, wat leidt tot schade aan het darmslijmvlies en de hobbelige met diarree en andere bijkomende symptomen optreden.

Bovendien leidt vergiftiging zoals bij de knol- of geneesmiddelbijwerkingen, bijvoorbeeld door antibiotica (zie ook: antibioticumbijwerking), tot een diarree in water. Het spectrum van mogelijke triggers is dienovereenkomstig relatief groot.
Om de eigenlijke diagnose af te ronden, worden ontlastingsmonsters genomen na gedetailleerd onderzoek van de patiënt om een ​​potentiële ziekteverwekker te bepalen. Ook worden vaak echografie en röntgenonderzoeken gebruikt. Bovendien kan een allergie- of intolerantietest worden uitgevoerd.

Diarree met bloed

Bloed in de ontlasting kan in principe verschillende oorzaken hebben.
Naast de chronische inflammatoire darmziekten behoren kwaadaardige ziekten (bijv. Darmkanker) tot de ernstigere oorzaken.

Daarom moet bloed in de ontlasting en bloedafzettingen van elke kleur naar de arts gaan.

  • Als de bron van bloeding in het bovenste maagdarmkanaal ligt, bijvoorbeeld in de maag, is de ontlasting niet roodachtig maar zwart. Het wordt dan ook een teerachtige ontlasting genoemd, omdat het maagzuur in combinatie met vers bloed de stoel teer maakt.
  • Als er een bloedingsbron is in het middelste of onderste maagdarmkanaal, zoals een carcinoom, kan de ontlasting roodachtig zijn. Vooral bloederige diarree in combinatie met constipatie moet bijzonder verdacht zijn.
  • Bleekrode bloedafzettingen op de stoel of het toiletpapier zijn indicatief voor aambeien en zijn eerder gerelateerd aan de oorzaak van de diarree. Niettemin vereisen ze een opheldering door een arts. Verschillende infectieuze diarree pathogenen veroorzaken schade aan het darmslijmvlies in hun ziekte, wat kan leiden tot bloederige en vloeibare ontlasting.

De meest bekende ziekteverwekker is de zogenaamde EHEC, omdat hij enkele jaren geleden (2011) ongewenste publiciteit kreeg. Deze ziekteverwekker kan zelfs tot de dood leiden via het zogenaamde HUS (hemolytisch uremisch syndroom), omdat het ook de nieren en het bloedvormingssysteem aanvalt. Niet in het minst vanwege deze ene ziekteverwekker is het belangrijk om bloederige diarree medisch op te helderen. Over het algemeen kan worden gezegd dat bloederige diarree ernstiger is dan bloedloos omdat het spreekt voor een ernstiger verloop en een meer bedreigende ziekte.

Diarree met braken

Braken of braken kan een begeleidend symptoom van diarree zijn.
Men spreekt dan van braken diarree, echter, of de oorzaak een infectie of voedselintolerantie is.

Braken treedt op wanneer irritatie in het maagdarmkanaal ernstige misselijkheid in de hersenen veroorzaakt. De maag en de slokdarm reageren vervolgens met een achterwaartse bewegingsvolgorde om de inhoud van de maag via de slokdarm en mond naar buiten te brengen.

Dit is een verstandige beschermende maatregel van het lichaam om zichzelf te beschermen tegen oneetbare of zelfs gevaarlijke voedingsmiddelen. Als het braken als te kwellend wordt ervaren of niet meer vanzelf stopt, kan het worden behandeld met medicijnen.

In geval van bloederig of aanhoudend braken, moet een arts worden geraadpleegd. Kleine kinderen en ouderen lopen met name risico op braken vanwege het risico op vocht- en elektrolytverlies (zoutverlies).

misselijkheid

Misselijkheid kan een gelijktijdig symptoom van diarree zijn, ongeacht of de oorzaak infectie of voedselintolerantie is.

Het komt omdat het hele spijsverteringsstelsel, van de mond tot de anus, door dezelfde zenuwen wordt gevoed.
Een irritatie in de maag of darm door bijvoorbeeld pathogenen kan dan leiden tot een gevoel van misselijkheid in de hersenen en een reflux (braken) door de bewegingen van de maag en de slokdarm.

In principe heeft de misselijkheid een belangrijke functie, omdat het aan het bewustzijn meldt dat er iets mis is in het lichaam. Hetzelfde geldt voor een mogelijk resulterende kleine erfgenaam als het lichaam het "slechte" voedsel kwijt raakt.

In geval van aanhoudende misselijkheid of aanhoudend braken, moet een arts worden geraadpleegd.

buikpijn

Buikpijn - niet alleen bij diarree - is een veel voorkomende klacht. Daarom moet voor het symptoom van buikpijn gerelateerd aan diarree een lichamelijk onderzoek door een arts worden uitgevoerd om meer informatie te krijgen over de betekenis van de pijn.

Hier zijn de belangrijkste baanbrekende correlaties met buikpijn:

  • Drukpijn in de rechter onderbuik bijvoorbeeld, veroorzaakt hoogstwaarschijnlijk acute appendicitis.
  • Een diffuse buikpijn van de hele buik onder de ribbenkast, op voorwaarde dat het krampachtig en permanent is, kan de vele samentrekkingen van de darm verklaren, ongeacht de oorzaak van de diarree.
  • Golfpijn in de rechter bovenbuik zal de neiging hebben om meer galblaasontsteking te veroorzaken.
  • Leverontsteking wordt ook geassocieerd met pijn in de rechter bovenbuik, maar niet golvend, maar permanent en met koorts.

Last but not least, moet men aandacht besteden aan de psychosomatische projectie van negatieve gedachten of angsten op de maag.

buikpijn

Pijn in de rechter en middelste bovenbuik spreekt van betrokkenheid van de maag bij een infectie of een voedselintolerantie, bijvoorbeeld lactose-intolerantie, omdat het zich ook manifesteert met winderigheid.

Maar ze kunnen ook voorkomen bij chronische inflammatoire darmaandoeningen.

rugpijn

Rugpijn geassocieerd met diarree is geen veel voorkomende bijkomende aandoening.

In het geval van rugpijn in de zin van algemene ledematenpijn, zouden deze spreken voor een virale of bacteriële infectie, maar bovenal moet tegelijkertijd een verhoogde temperatuur optreden.

Als de rugpijn vaker flankpijn is (dat wil zeggen zij aan zij), kan dit - in geval van diarree met een hoge scherpte - ernstig vochtverlies en beginnende nierinsufficiëntie zijn.

Rugpijn vóór de diarree, dus deze zijn niet gerelateerd aan de gebeurtenissen in de darm en moeten anders worden opgehelderd.

Oorzaken van acute diarree

  1. Infecties van het maagdarmkanaal:

De meest voorkomende oorzaak van acute diarree is een gastro-intestinale infectie ( gastro-enteritis ). Beide bacteriën (bijv. Salmonella, E. coli) en virussen (bijv. Rotavirussen, norovirussen) worden beschouwd als veroorzakers voor dergelijke infecties. Overdracht is meestal fecaal-oraal, dwz door besmet voedsel te eten.
Infectie met de cholerabacterie ( Vibrio cholera ) kan leiden tot bijzonder ernstige, levensbedreigende diarree. Cholera komt echter nauwelijks voor in geïndustrialiseerde landen.

  1. vergiftiging:

Voedselvergiftiging is een andere oorzaak van acute diarree.De oorzaak is vaak een toxine (gif), dat wordt gevormd door de bacterie Staphylococcus aureus als onderdeel van het bederven van voedsel (bijv. Producten met yoghurt of mayonaise zonder geschikte koeling).

Bovendien, in bepaalde planten of schimmels (waaronder de knolschimmel), die bij mensen tot diarree leiden. Ook kan de blootstelling van voedingsmiddelen die zware metalen bevatten (bijv. Arseen) diarree veroorzaken.

De vergiftiging met chemicaliën, vooral door kinderen, naast braken kan ook leiden tot diarree en andere symptomen.

  1. medicijnen:

Het innemen van bepaalde medicijnen kan ook een oorzaak zijn van diarree. Deze omvatten laxeermiddelen, ijzersupplementen en bepaalde geneesmiddelen tegen kanker ( cytostatica ).
Maar zelfs het nemen van antibiotica kan diarree veroorzaken. Hier wordt de normale darmflora vernietigd door het antibioticum zodat het komt door de verspreiding van de bacterie Clostridium difficile tot een zogenaamde pseudomembraneuze colitis.

  1. allergieën:

Als bepaalde voedingsmiddelen niet worden getolereerd, komt dit vaak tot uiting in buikpijn en diarree. Vooral de lactose-intolerantie (lactose-intolerantie door een tekort aan het enzym lactase, dat lactose splitst) en de coeliakie (glutenintolerantie: gluten is een plakkerig eiwit dat in veel graanproducten voorkomt) kunnen de oorzaak zijn van diarree.

  1. Geestelijke oorzaken:

Als er geen andere oorzaak van de diarree is, moet worden gedacht aan een psychogene oorsprong. In het bijzonder kunnen stress of angst leiden tot indigestie met diarree. Hier eindigt diarree vaak abrupt op vakantie of in het weekend, dus wanneer de stressveroorzakende factor wordt geëlimineerd. Zelfs met het zogenaamde prikkelbare darm syndroom lijken mentale factoren een invloed te hebben.

  1. Diarree tijdens de zwangerschap:

Vooral aan het begin van een zwangerschap lijden sommige vrouwen aan indigestie (misselijkheid, braken, diarree), die meestal vanzelf verdwijnen. Alle bovenstaande worden ook beschouwd als oorzaken van diarree bij zwangere vrouwen.
Bij zwangere vrouwen is het risico op overmatig vochtverlies echter ook verhoogd, evenals bij kinderen, dus vroeg moet een arts worden bezocht.

Oorzaken van chronische diarree

  1. Intestinale ziekten:

Diarree is, naast buikpijn en braken, vaak het eerste symptoom van chronische darmaandoeningen. Deze omvatten de chronische inflammatoire darmziekten De ziekte van Crohn en colitis ulcerosa, die vaak worden geassocieerd met soms bloederige diarree.
Dit zijn ontstekingsziekten van het maagdarmkanaal, waarvan de oorzaak niet precies bekend is. De chronische ontsteking leidt echter tot veranderingen in het darmslijmvlies, die zich vervolgens uiten in chronische diarree.

Bij de ziekte van Whipple, veroorzaakt door de bacterie Tropheryma whippelii, leidt dit tot infectie van de dunne darm en andere organen en manifesteert het zich onder andere in chronische diarree.
Maar zelfs in de context van een verminderde bloedstroom van de darm ( ischemische colitis ), wordt het darmslijmvlies beschadigd, zodat het tot diarree komt.

Darmkanker, een van de meest voorkomende vormen van kanker in Duitsland, kan ook leiden tot diarree. Ook in de context van bestralingstherapie voor kanker treedt op als gevolg van mucosale schade in de darmdiarree (stralingscolitis).

spanning

Er wordt al lang vermoed dat de hersenen en dus emoties via de zogenaamde vaguszenuw en het autonome (vegetatieve) zenuwstelsel het spijsverteringsstelsel kunnen beïnvloeden.

Dus bij sommige mensen kunnen zware stress en opwinding zowel diarree als constipatie veroorzaken. De exacte relaties worden niet volledig begrepen.

  1. Indigestie ( verkeerde spijsvertering, malassimilatie ):

Om het ingenomen voedsel goed te kunnen verteren, moeten bepaalde stoffen aanwezig zijn om de voedselcomponenten af ​​te breken zodat ze kunnen worden opgenomen door het darmslijmvlies. Als deze ontbreken, treedt diarree op. Deze omvatten bijvoorbeeld een gebrek aan enzymen uit de alvleesklier, omdat het met name voorkomt bij de vernietiging van de alvleesklier door chronische ontsteking ( chronische pancreatitis ). De enzymen van de alvleesklier (lipase, amylase) zijn vooral belangrijk voor de vertering van vetten, daarom leidt een tekort aan deze enzymen tot vette ontlasting. Alcoholmisbruik, dat wil zeggen zwaar alcoholgebruik gedurende vele jaren, leidt vaak tot chronische pancreatitis en kan gepaard gaan met diarree.

Ook leidt een gebrek aan galzuren (bijv. Galstenen veroorzaakt door galstenen of verlies van galzuren via de darm bij bepaalde dunne darmziekten) tot diarree.

Bovendien kan darmchirurgie leiden tot diarree als bepaalde darmdelen ontbreken (kortdarmsyndroom) en dus voedselcomponenten en water niet correct kunnen worden opgenomen. Het hoge aandeel water en waterbindende stoffen in de darm leidt vervolgens tot waterige diarree.

  1. Hormonale oorzaken:

Schildklierhyperfunctie ( hyperthyreoïdie ) manifesteert zich vaak naast gewichtsverlies en overvloedig zweten bij chronische diarree.

Bepaalde tumoren die per ongeluk te hoge niveaus van hormonen produceren (bijvoorbeeld gastrinoom, VIPom), die onder andere de stoelgang verhogen of de secretie van spijsverteringsenzymen veranderen, kunnen de oorzaak zijn van diarree.

  1. Prikkelbare darm syndroom:

De oorzaak van het prikkelbare darm syndroom is niet duidelijk bekend, daarom kan deze diagnose alleen worden gesteld als andere oorzaken van de klachten (vaak diarree afgewisseld met constipatie) zijn uitgesloten.

De symptomen die optreden als onderdeel van een prikkelbare darm syndroom, kunnen ook voorkomen bij alle andere darmziekten, daarom is het belangrijk om deze andere, soms gevaarlijke ziekten uit te sluiten. Als de diagnose "Prikkelbare darm syndroom" als oorzaak van diarree, een goede prognose heeft. Vaak zijn symptomatische therapiemethoden met een dieet en huismiddeltjes voldoende om de symptomen te verlichten.

Therapie tegen diarree

Diarree kan zowel causaal als symptomatisch worden behandeld. Causaal betekent dat de onderliggende oorzaak is weggenomen; symptomatische therapie daarentegen valt de diarree zelf aan en niet de oorzakelijke aandoening.

Causale behandeling kan diarree-geïnduceerde diarree zijn. Leicht verlaufende Formen werden jedoch nicht therapiert, vielmehr nur die Durchfälle mit Fieber, Blutbeimengung oder schwerem Verlauf. In diesen Fällen können Antibiotika je nach Erreger gegeben werden (Cotrimoxazol, Chinolone, Metronidazol).

Medikamente, welche Durchfall nach sich ziehen, werden abgesetzt und zugrunde liegende Grunderkrankungen spezifisch behandelt.

Natürlich kann der Durchfall auch durch homöopathische Medikamente behandelt werden.

Die symptomatische Therapie umfasst die Gabe von Flüssigkeit und Elektrolyten zum Ausgleich der über den Stuhl verlorenen Substanzen, damit keine Dehydratation („ Austrocknung “) des Körpers entsteht.

Außerdem können kurze Zeit Hemmer der Darmtätigkeit (Loperamid/ Imodium ® ) oder bei Bauchkrämpfen schmerzlösende Mittel ( Spasmolytika wie Butylscopolamin ) gegeben werden.

Medikamente gegen Durchfall

In der Regel kann bei einem Durchfall auf die Einnahme von Medikamenten verzichtet werden.
Besitzt der Durchfall allerdings eine hohe Frequenz pro Tag, hält er über mehrere Tage an oder kommt es im Zuge des Durchfalls zu einem starken Flüssigkeitsverlust, kann die Einnahme eines Medikamentes gegen den Durchfall erwogen werden.
Medikamente gegen Durchfall sollten mit Bedacht angewendet werden und wenn auch nur kurzzeitig, denn bei einem Durchfall handelt es sich meistens um einen Reinigungsprozess, der dazu dient Giftstoffe oder Erreger aus dem Körper zu transportieren. Dieser Prozess wird durch die Gabe eines durchfallhemmenden Medikamentes eingeschränkt.
Wird ein Medikament gegen Durchfall verwendet wird in der Regel Loperamid empfohlen. Loperamid (Imodium®) ist ohne Rezept in der Apotheke erhältlich. Loperamid wirkt hemmend auf die Muskulatur im Darm, sodass der Stuhl weniger schnell transportiert wird und der Darm mehr Zeit hat Flüssigkeit und wichtige Inhaltsstoffe zu resorbieren und den Stuhl entsprechend einzudicken.
Auch Perenterol® kann im Rahmen einer Infektion verwendet werden. Dabei handelt es sich praktisch um einen nicht-krankheitsauslösenden Hefepilz, der dafür sorgt, dass das Wachstum der für den Durchfall verantwortlichen Erreger gehemmt wird und somit die natürliche Darmflora wieder hergestellt wird.
Des Weiteren können Gerbstoffe zur Beruhigung der Darmschleimhaut eingesetzt werden. Diese sind zum Beispiel in schwarzem Tee oder anderen Pflanzen enthalten.
Bei starken Infektionen oder auch Vergiftungen kann Aktivkohle eingesetzt werden. Aktivkohle wird oral in Tablettenform eingenommen. Aktivkohle besitzt die besondere Eigenschaft, dass sie nicht im Magen-Darm-System resorbiert wird, aber andere Stoffe wie Toxine von Erregern oder andere Giftstoffe binden kann. Somit kann Aktivkohle schädliche Stoffe aus dem Magen-Darm-Trakt entfernen, die dann mitsamt der Kohle ausgeschieden werden. Auch bei Vergiftungsnotfällen kommt Aktivkohle, allerdings dann in höheren Dosierungen, zum Einsatz.

Hausmittel gegen Durchfall

Bei einer akuten Durchfallerkrankung können Hausmittel helfen, die Symptome des Durchfalls zu lindern und den Flüssigkeits- und Salzverlust auszugleichen.

Hierzu eignet sich besonders eine Mischung aus Wasser (ca. 500ml) mit etwas Salz (ca. 1 Teelöffel) und etwas Zucker (je nach Geschmack bis zu 5 TL Zucker). Auch eine leichte Gemüsebrühe tut gut.
Auf fett- und kohlenhydratreiche Nahrung sollte jedoch zunächst verzichtet werden.

Klingt der Durchfall ab, sollte auf einen langsamen Nahrungsaufbau geachtet werden und zunächst nur leichte, fettarme Kost gegessen werden, um die Darmflora und –schleimhaut nicht zu sehr zu reizen.

Wärme auf der Bauchdecke kann krampfartige Bauchschmerzen lindern. Hierzu eigenen sich Wärmflaschen oder Kirschkern-Kissen. Dabei muss immer darauf geachtet werden, diese nicht direkt auf die nackte Haut zu legen um Verbrennungen zu vermeiden.

Man sollte nicht vergessen, Kräutertees können auch helfen, Durchfallerkrankung zu beseitigen.

Dauern die Durchfälle jedoch länger als 3 Tage an, finden sich Schleim- oder Blutbeimengungen im Stuhl oder tritt Durchfall nach einer Reise auf, sollte unbedingt ein Arzt aufgesucht werden.

homeopathie

Lange Zeit war bei Durchfall das pflanzliche Iberogast Standard unter den Ärzten, die sich den Naturheilverfahren verschrieben hatten, ist aber wegen aufgetretener Leberschäden in Verruf geraten.

Um einen Durchfall adäquat homöopathisch zu behandeln, muss vorher eine genaue Ursachenklärung stattfinden, da sich die Homöopathie ja auf das Prinzip „Gleiches mit Gleichem heilen“ beruft.

Im Fall bestimmter Ursachen, zum Beispiel Infekten mit Erregern und den chronisch-entzündlichen Erkrankungen, kann Homöopathie nach aktuellen Wissensstand keine Heilung zustande bringen, aber – bei fehlenden Wechselwirkungen zu der gegebenen Medikation – zusätzlich gerne verabreicht werden.

Die wohl erprobten Heilmittel für Magendarmbeschwerden sind Kamille, Fenchel und Schafgarben.
Sie können als Tee eingenommen werden oder in Form von Globuli.

Was kann man bei Durchfall essen?

Bei einer Durchfallerkrankung sollte auf die richtige Ernährung geachtet werden. Um den ohnehin schon empfindlicheren Darm nicht noch mehr zu reizen, sollte auf Schonkost zurück gegriffen werden.
Da im Rahm eines Magen-Darm-Infektes ohnehin meistens eine Appetitlosigkeit besteht, wird dies meistens schon freiwillig eingehalten. Unter Schonkost versteht man dabei vor allem den Verzicht auf fettige und scharfe Nahrung. Auch zu süße Nahrung, sowie Vollkorn- und Milchprodukte sollten vermieden werden. Günstig ist zum Beispiel das Essen von Zwieback, trockenem Brot oder Nudeln, sowie geriebenem Apfel oder Salzstangen. Salzstangen zum Beispiel haben den günstigen Effekt, dass sie gleichzeitig auch noch den Salzverlust ein wenig ausgleichen. Während Inhaltsstoffe des Apfels einen positiven Effekt auf die Darmschleimhaut besitzen.
Einem Ausgleich des Mineral-/Salzhaushaltes kommt man auch durch das Essen von Bananen nach, weil diese einen hohen Kaliumgehalt besitzen. Denn gerade eine Veränderung im Kaliumhaushalt kann schädlich sein.
Da eine Durchfallerkrankung häufig auch mit Übelkeit und Erbrechen einher geht, sollte darauf geachtet werden, dass nicht zu viel Nahrung auf einmal zugeführt wird, die den Magen überfordern. Die Schonkost sollte deswegen immer portionsweise und nicht in großen Mengen auf einmal zu sich genommen werden. Gleiches gilt für das Trinken. Bei extremen Beschwerden empfiehlt es sich daher seinen Tee oder Wasser löffelweise zu sich zu nehmen. Dies wird häufig bei Kindern gemacht. An Flüssigkeit ist stilles Wasser, Tee oder Gemüsebrühe sinnvoll. Auch Cola ist aufgrund seines hohen Zuckergehaltes geeignet. Ebenfalls nicht fettige Suppen können zu sich genommen werden.
Handelt es sich um einen massiven Durchfall mit einem starken Flüssigkeits- und Salzverlust, können spezielle Glucose-Elektrolyt-Lösungen in der Apotheke erworben werden, die den Mineralhaushalt wieder ausgleichen sollen.

Rehabilitation / Regeneration

Die Darmschleimhaut benötigt nach akutem Durchfall einige Zeit zur Regeneration. In der Regel erfolgt diese von selbst im Rahmen der normalen körperlichen Reparaturvorgänge. In einigen Fällen können unterstützend Hefepilze in Kapselform eingenommen werden ( Perenterol, bestehend aus Saccharomyces ).

Bei chronischen Durchfällen hingegen richten sich die Regenerationsmöglichkeiten nach der Grunderkrankung.

profylaxe

Der Vorbeugung von akutem Durchfall dienlich ist zum einen eine Einhaltung von Hygiene. Dies umfasst das Händewaschen/ Desinfizieren vor dem Essen oder nach Kontakt mit erkrankten Personen.

Um eine Lebensmittelvergiftung zu umgehen sollten in bestimmten Urlaubsländern ungewaschene, ungeschälte oder rohe Speisen nicht verzehrt werden. Besonderes Augenmerk (überall) ist auf rohes Geflügelfleisch und rohe Eier zu richten, welche salmonellenverseucht sein können. Prophylaktisch kann vor einer Reise außerdem Perenterol eingenommen werden.

Bei allergisch oder durch Unverträglichkeit verursachtem Durchfall sollte eine Karenz eingehalten, die betreffenden Nahrungsmittel also nicht aufgenommen werden.

Auch Süßstoffe sollte wegen ihrer abführenden Wirkung weggelassen werden.

prognose

Aufgrund der selbstständigen Regeneration der Darmschleimhaut bei infektiösen Formen ist die Prognose in diesen Fällen gut.

Ansonsten ist sie abhängig von der zu Grunde liegenden Erkrankung und somit individuell ganz unterschiedlich.

Prinzipiell weist der akute Durchfall in der Regel eine günstigere Prognose auf als chronische, da letzteren meist eine ernstere Erkrankung zu Grunde liegt.

diagnose

Die Diagnostik umfasst zunächst die Erfragung der Krankheitsgeschichte ( Anamnese ) und eine körperliche Untersuchung.

Weiterhin zählen eine allgemeine Untersuchungen des Bluts und des Stuhls zu den erforderlichen diagnostischen Mitteln.

Außerdem kann bei Bedarf eine Darmspiegelung ( Koloskopie ) veranlasst werden, bei der das Innere des Darms mit Hilfe eines Schlauchs mit Kamera ( Endoskop ) angesehen werden kann.

Bei Verdacht auf eine bestimmte Erkrankung können entsprechende spezielle Untersuchungen und Test durchgeführt werden.

Bei unklaren Fällen kann eine MRT Untersuchung nach Sellink weiterhelfen. Bei einem Sellink MRT wird vor der MRT-Untersuchung oral Kontrastmittel verabreicht und danach das MRT gefahren. Besonders Schleimhautveränderungen des Dünndarms können durch die Sellink-Technik sichtbar gemacht werden.

duur

Die Dauer von Durchfall richtet sich nach dessen Ursache. Bei chronisch entzündlichen Darmerkrankungen (Colitis ulcerosa, M. Crohn) bestehen die Durchfälle meist dauerhaft.

Auch bei anderen Autoimmunerkrankungen, die den Darm befallen, ist von Durchfällen auszugehen, die nicht spontan aufhören, sondern entweder immer wiederkehrend sind oder dauerhaft vorhanden.

Durchfall nach dem Essen kann, je nachdem, ob es sich um einen infektiösen Erreger oder eine Nahrungsmittelunverträglichkeit handelt, unterschiedlich lange andauern. Bei harmlosen bakteriellen Erregern, die durch Essen übertragen werden, reagiert der Körper meist nur mit ein bis zwei Durchfällen, direkt nach dem Essen und hat sich damit bereits des Übeltäters entledigt.

Gleiches gilt für einen Durchfall durch Stress oder eine sehr fettreiche Nahrung. Bei Nahrungsmittelunverträglichkeiten wie einer Lactose-, Fructose- oder Glutenintoleranz bestehen die Durchfälle so lange, wie das verantwortliche Substrat dem Körper über die Nahrung auch weiter zugeführt wird.

Prinzipiell gilt, dass jeder Durchfall, der länger als 3 Tage andauert von einem Arzt abgeklärt werden sollte, speziell wenn noch andere Begleitsymptome auftreten wie Fieber, Erbrechen, Kopfschmerzen etc.

Pathogenese - Krankheitsverlauf

Nach dem Entstehungsmechanismus des Durchfalls unterscheidet man vier Formen:

  1. Osmotisch
  2. Sekretorisch
  3. Entzündlich
  4. Motilitätsstörungen

1. Osmotischer Durchfall:

Osmotischer Durchfall kommt dadurch zustande, dass mit der Nahrung aufgenommene Stoffe im Inneren des Darms ( Lumen ) Wasser aus den Zellen des Darms gewissermaßen passiv „anziehen“. Folglich kommt es zu einem Wassereinstrom aus den Zellen in den Darm und daraufhin zu flüssigem Stuhl. Das bedeutet, dass durch Fasten der Durchfall beendet wird, da die „Wasseranziehung“ durch die verzehrten Stoffe aufgehoben ist.
Diese osmotische Form tritt also nach Verzehr „wasseranziehender“ Stoffe auf, ebenfalls aber bei Malabsorptionserkrankungen, wodurch Substanzen mit entsprechender Wirkung im Darm zurückbleiben. Auch bei übermäßigem Verzehr von sorbitolhaltigem ( Süßstoffart ) Kaugummi kommt diese Art von Durchfall vor.

2. Sekretorischer Durchfall

Bei der sekretorischen Form werden Elektrolyte und Wasser von den Darmzellen in das Darmlumen aktiv abgegeben und produzieren auf diese Weise flüssigen Stuhl. Fasten führt bei dieser Durchfallform folglich nicht zum Stopp der Durchfälle, da aufgenommene Ursachen nicht das erhöhte Stuhlvolumen bewirken sondern Prozesse in den Darmzellen selbst.

Ausgelöst wird dieser Mechanismus der Diarrhoe durch Erreger, deren Toxine oder von Krebszellen produzierten Hormonen. Außerdem können bestimmte Abführmittel, Fett- oder Gallensäuren einen sekretorischen Durchfall verursachen.

3. Entzündlicher Durchfall

Die entzündliche Durchfallform entsteht durch Schäden der Darmschleimhaut. Durch die als Folge einer Entzündung geschädigte Wand der Darmzellen treten ebenfalls Wasser und Elektrolyte in das Darmlumen über. Hierbei sind dem Stuhl häufig Blut oder Schleim beigemengt. Typischerweise tritt dies durch spezielle von Bakterien produzierte Stoffe ( Zytotoxine ) oder durch deren direkte Invasion der Schleimhaut auf. Weiterhin ist dies die Durchfallform der chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen.

4. Motilitätsstörungen

Die letzte Form schließlich ist durch Motilitätsstörungen des Darms verursacht. Darunter versteht man eine Veränderung der normalen Darmtätigkeit, entweder in Richtung einer erhöhten oder in Richtung einer verminderten Bewegung. Dies kann unter anderem bei Krebserkrankungen oder bei einer Schilddrüsenüberfunktion vorkommen.

Durchfall nach dem Essen

Tritt der Durchfall regelmäßig nach dem Essen auf, nicht jedoch nach einer Fastenpause, deutet dies auf eine Nahrungsmittelunverträglichkeit hin. Hilfreich ist hierbei, jeweils genau zu notieren, was gegessen wurde, um aus diesem Protokoll Hinweise auf das zugrunde liegende Nahrungsmittel zu erhalten. Neben Durchfällen können Nahrungsmittelunverträglichkeiten auch zu Blähungen, Erbrechen, Hautveränderungen, Husten, usw. führen.

Zu den am häufigsten auftretenden Nahrungsmittelunverträglichkeiten zählen:

  • Histaminunverträglichkeit
  • Unverträglichkeit gegenüber Kohlenhydraten:
    • Hereditäre Fructoseintoleranz
    • Fructosemalabsorption
    • Galactose-Intoleranz
    • Saccharose-Intoleranz
    • Sorbit-Intoleranz
    • Laktose-Intoleranz
  • Zöliakie (Unverträglichkeit gegenüber Gluten)

Durchfall in der Schwangerschaft

Durchfall zählt nicht zu den typischen Symptomen, die während einer Schwangerschaft auftreten. Es kommt durch die Umbauprozesse des Körpers und durch hormonellen Einfluss eher zum Gegenteil und zwar zu Verstopfungen.
Tritt Durchfall während der Schwangerschaft auf, muss nicht immer an etwas Außergewöhnliches gedacht werden, was durch die Schwangerschaft ausgelöst wird oder auf eine Komplikation der Schwangerschaft hindeutet. In den meisten Fällen kommen dafür auch die herkömmlichen Ursachen in Frage, wie bei Nichtschwangeren - eine Magen-Darm-Infektion, ein Reizdarmsyndrom, Nahrungsmittelintoleranzen oder Ähnliches.
Durchfall in der Schwangerschaft kann harmlos sein und va in der Frühschwangerschaft ebenso wie Übelkeit und Erbrechen auftreten. Die genaue Ursache ist hier nicht bekannt, allerdings nehmen Stress, Ernährung und Veränderungen im Hormonstatus Einfluss auf die Darmtätigkeit.
Häufig kommt es in der Anfangsphase der Schwangerschaft zu einem leichten Durchfall, der durch eine Ernährungsumstellung provoziert wird, denn durch die eintretende Schwangerschaft stellen Schwangere häufig ihre Ernährungsweise auf gesunde Lebensmittel um. Darauf muss sich der Körper erst einstellen, sodass in der Anfangsphase teilweise Durchfall auftreten kann. Der einsetzende leichte Durchfall ist allerdings kein Zeichen dafür, dass die gesunde Ernährung nicht bekömmlich ist, der Darm ist anfangs einfach noch nicht daran gewöhnt. Die gesunde Ernährung kann/sollte also fortgesetzt werden.
Tritt Durchfall anfangs während der Schwangerschaft auf wechselt sich dann häufig mit Verstopfungen und Blähungen ab, ist das nichts ungewöhnliches und ist als Zeichen einer Umstellung des Körpers während der Schwangerschaft zu werten.
Vor allem in der Spätschwangerschaft kommt es häufig zu Veränderungen des Stuhlgangs aufgrund der veränderten Lage des Dickdarms im Bauchraum wegen der Verdrängung durch den heranwachsenden Embryo in der Gebärmutter. Dabei kommt es primär eher zu Verstopfungen und infolgedessen dann zu Episoden mit Durchfall (paradoxe Diarrhö).
Da zum Ende der Schwangerschaft hin die Gebärmutter immer mehr auf den Darm drückt, kann einsetzender Durchfall auch für einen Beginn der Geburt sprechen.
Tritt starker Durchfall während der Schwangerschaft auf, sollte besonders darauf geachtet werden, dass man die verlorene Flüssigkeit und die verlorenen Salze wieder zuführt. Zum Beispiel kann sich ein verminderter Kaliumspiegel schädlich für Mutter und Kind (siehe auch: Kaliummangel) auswirken.
Hält der Durchfall länger als drei Tage an, sollte zur Abklärung ein Arzt aufgesucht werden. Dies gilt auch, wenn der Verdacht besteht, dass es sich um einen infektionsbedingten Durchfall handelt, der dann meistens noch mit Übelkeit und Erbrechen einher geht. Bei Infektionen muss immer verhindert werden, dass diese auch auf das Kind übergehen und zum Beispiel eine Frühgeburt auslösen.
Therapeutisch ist es in der Schwangerschaft anzuraten, eher auf Hausmittel zurückzugreifen, als Medikamente einzunehmen. Bessert sich die Symptomatik darunter nicht, sollte zusammen mit dem Arzt besprochen werden, welche Medikamente auch in der Schwangerschaft eingenommen werden können.

Durchfall bei Babys und Kleinkindern

Durchfälle bei Babys oder Kleinkindern sind meist durch eine Infektion mit Viren oder Bakterien hervorgerufen. Häufig sind Magen-Darm-Infektionen bei Kindern zudem mit Fieber vergesellschaftet, was den Flüssigkeitsbedarf zusätzlich erhöht.

Da va Säuglinge sehr empfindlich auf einen starken Flüssigkeitsverlust reagieren, dh sehr schnell schläfrig und schlapp werden, sollte unbedingt auf eine ausreichende Flüssigkeitszufuhr geachtet werden. Hierfür eignen sich bei Durchfall beim Kleinkind und Kind besonders Mischungen aus Elektrolyten (Salzen) und Glukose (Zucker), wie sie zB in Apotheken zu erwerben sind.
Verweigern die Kinder dies oder kann eine Flüssigkeitsaufnahme nicht sichergestellt werden, sollte unbedingt frühzeitig der Kinderarzt aufgesucht werden. Dieser kann dann entscheiden, ob es sinnvoll ist, dem Kind in der Klinik mittels Infusionen Flüssigkeit zukommen zu lassen. Jedoch muss man bei kindlichen Durchfällen auch immer an Nahrungsmittelunverträglichkeiten oder einen Mangel an bestimmten Verdauungsenzymen denken. In diesem Fall sind die Stühle eher breiig, fettig und meist übelriechend, da die Nahrungsbestandteile nicht ausreichend aufgespalten werden und somit durch die Bakterien im Darm vergärt werden. Auch zeigen die betroffenen Kinder häufig Gedeihstörung durch unzureichende Zufuhr von Kalorien und Vitaminen. Die beiden häufigsten Nahrungsmittelunverträglichkeiten sind im folgenden näher beschrieben.

Laktoseintoleranz: Hierbei fehlt das Enzym Laktase, was Milchzucker (Laktose) aufspalten soll, sodass die Einzelprodukte durch die Darmwand aufgenommen werden können. Dieser Enzymmangel kann angeboren sein oder sich im Laufe der Entwicklung des Kindes manifestieren (meist werden die Kinder im Alter zwischen 3 und 13 Jahren symptomatisch). Da Zucker, der im Darmlumen verbleibt, viel Wasser und Salze bindet, kommt es zu Durchfall mit starkem Flüssigkeits- und Salzverlust. Zudem sind die Kinder unterernährt, da keine ausreichende Kalorienzufuhr gewährleistet ist. Die Therapie besteht in einer laktosefreien Ernährung und dem Ausgleich von Flüssigkeits- und Elektrolytverlust.

Zöliakie: Hierbei besteht eine Unverträglichkeit gegenüber Gluten. Gluten ist ein Klebereiweiß, was in vielen Getreidesorten vorkommt (ua Weizen, Dinkel, Roggen, Hafer, Gerste). Bei der Zöliakie ist insbesondere der obere Dünndarm betroffen, was durch eine Veränderung der Dünndarmschleimhaut auch zu Mangelsymptomen ua an Eisen und Folsäure führen kann. Die Diagnose kann durch Nachweis bestimmter Antikörper im Blut (Gliadin-Antikörper) und eine Gewebeprobe aus dem Dünndarm gesichert werden.
In der Therapie steht die glutenfreie Ernährung an erster Stelle. Folgende Produktgrundlagen enthalten kein Gluten:

  • Hirse
  • Mais
  • Reis
  • Buchweizen
  • Soja

Häufig kommt es im Rahmen einer Zöliakie aufgrund der schnelleren Passage der Nahrung durch den Magen-Darm-Trakt auch zu einem Mangel an Vitaminen und Mineralstoffen, welcher unbedingt durch Medikamente ausgeglichen werden sollte. Zudem treten bestimmte Erkrankungen häufig zusammen mit Zöliakie auf. Dazu zählen ua Diabetes mellitus (Zuckerkrankheit), Dermatitis herpetiformis Duhring (eine Hauterkrankung mit Blasenbildung) und IgA-Mangel (eine Erkrankung des Immunsystems).

Durchfall beim Baby

Da das Immunsystem bei Babys noch nicht vollständig ausgebildet ist, kommt es bei ihnen leichter zu Infektionen, wie bei einer Magen-Darm-Infektion.
Bei einem Baby spricht man von einem Durchfall, wenn das Kind mehr als fünf dünne Stühle pro Tag hat. Vor allem bei kleinen Kindern und alten Menschen muss man bei einem Durchfall darauf achten, dass es nicht zu einer Austrocknung kommt. Wie schon angeklungen, handelt es sich bei der Ursache von Durchfall eines Babys meistens um eine Infektion. Meistens spielen virale Erreger eine Rolle. Dabei sind Rota- und Noroviren führend.
In der Regel liegt bei diesen Erkrankungen noch ein zusätzliches Erbrechen sowie Fieber vor. Riecht der Durchfall besonders stark oder ist gleichzeitig sehr glänzend, kann dies aber auch für eine Stoffwechselerkrankung, wie die Zöliakie (Glutenunverträglichkeit) sprechen.
Da Babys/Kinder einen hohen Wasseranteil in Bezug auf das restliche Körpergewicht aufweisen, kann bei ihnen potentiell viel Wasser verloren gehen, sodass eine besondere Gefahr der Austrocknung besteht. Vor allem Babys unter sechs Monaten sind gefährdet. Bei einer beginnenden Austrocknung wirken die Babys häufig schlapp und antriebslos. Die Fontanelle (noch nicht verknöcherter Bereich des Schädels) ist bei ihnen eingesunken. Des Weiteren bleiben mit den Fingern gebildete Hautfalten stehen und bilden sich nicht sofort wieder zurück. Treten diese Symptome auf, sollte unbedingt ein Arzt aufgesucht werden.
Wird das Kind gestillt, sollte es auf jeden Fall weiter gestillt werden, allerdings jeweils in kleinen Mengen, damit die getrunkene Flüssigkeit nicht direkt wieder verloren geht. Wird das Kind nicht gestillt kann statt der Säuglingsmilch auch Tee (zB Kamillentee) portionsweise zugeführt werden - der Tee kann noch mit einer Prise Salz und ein wenig Zucker versetzt werden (etwa pro Tasse). Gelingt es nicht, dem Kind wieder Flüssigkeit zuzuführen oder hält der Durchfall länger an, sollte ein Arzt aufgesucht werden.

Weitere Informationen finden Sie unter: Durchfall beim Baby

Durchfall bei Kleinkindern

Die Ursachen bei Kleinkindern für einen Durchfall sind ähnlich denen eines Erwachsenen. Wobei Kleinkindern noch anfälliger für Infektionen sind, da ihr Immunsystem noch nicht mit so vielen Erregern in Kontakt gekommen ist und deshalb nicht immer in der Lage ist den Erreger vor Ausbruch einer Infektion zu eliminieren.
Auch bei Kleinkindern sind vor allem Noro- und Rotaviren für eine Magen-Darm-Infektion mit starkem Durchfall verantwortlich. Daneben können aber auch Nahrungsmittelunverträglichkeiten einen Durchfall auslösen. Auch die Umstellung vom Stillen auf feste Nahrung kann in der Anfangsphase mit Durchfall einhergehen, da der Magen-Darm-Trakt noch nicht an diese Aufgabe, der Verarbeitung von fester Nahrung, gewöhnt ist.
Im Gegensatz zum Baby spricht man bei einem Kleinkind ab drei dünnen Stühlen pro Tag von einem Durchfall (gleiches gilt auch für Erwachsene). Es sollte darauf geachtet werden, dass das Kind ausreichend trinkt. Am besten wird die Flüssigkeit portionsweise mit einem Löffel zugeführt. Dafür eignet sich vor allem stilles Mineralwasser und Kamillen- oder Fencheltee. Auch Gemüsebrühen sind geeignet um sowohl den Flüssigkeit- als auch den Salzhaushalt wieder aufzufüllen.

Weitere Informationen finden Sie unter: Durchfall beim Kleinkind

Wann muss ich zum Arzt?

Nicht jeder einmalig auftretende Durchfall sollte einen Gang zur Notaufnahme mit sich ziehen.
Es gibt jedoch einige Hinweise, die einen mindestens zum Hausarzt gehen lassen sollten.

Allen voran, wenn man einer Risikogruppe von Menschen angehört, die durch Krankheit und Flüssigkeitsverlust generell eher gefährdert sind:

  • Säuglinge,
  • kleine Kinder,
  • alte Menschen,
  • immunsupprimierte Menschen,
  • Menschen mit schweren chronischen Erkrankungen.

Generell gilt, dass ein starke Flüssigkeitsverlust gefährlich werden kann.

Zeichen dafür sind:

  • anhaltenes Erbrechen,
  • anhaltendes Durchfall,
  • hoofdpijn,
  • Schwindel und stehende Hautfalten.

Ist eine Reise in ein Land schlechter Hygiene dem Durchfall vorausgegangen, oder sind auf den ersten Blick sogar Parasiten oder Würmer im Stuhl zu finden, sollte dies einen dazu veranlassen, zum Arzt zu gehen.

Gleiches gilt, wenn Menschen in der unmittelbaren Umgebung an einer Durchfallerkrankung verstorben sind oder bei einem selbst eine Antibiotikagabe aufgrund einer anderen Erkrankung erfolgt war.

Zusammenfassung Durchfall

Durchfall betrifft einen Großteil der Bevölkerung und kann als Folge einer Vielzahl von Ursachen auftreten. Definiert ist Durchfall als vermehrte Entleerungen von Stuhl mit veränderter Konsistenz und Menge.

In Abhängigkeit des Auslösers gestaltet sich die Therapie; sie kann entweder kausal oder symptomatisch erfolgen.

Bei Beseitigung des verursachenden Faktors bei akuten Durchfällen ist die Prognose aufgrund der Regenerationsfähigkeit der Darmschleimhaut gut. Ansonsten hängt sie von der Grunderkrankung ab.

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